Allmänna villkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa allmänna villkor ska följande definitioner gälla:
ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person, som inte agerar inom ramen för en närings- eller yrkesverksamhet, som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
Dag: kalenderdag;
Avtal med bindningstid: ett distansavtal som avser en uppsättning produkter och/eller tjänster, där skyldigheten att leverera och/eller köpa dessa är fördelad över en tidsperiod;
varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;
distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som näringsidkaren organiserat för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, endast ett eller flera medel för distanskommunikation används fram till dess att avtalet ingås;
medel för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren behöver träffas i samma rum vid samma tidpunkt.
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.
Artikel 2 - Identität des Unternehmers
Företagets namn: På begäran
Adress: På begäran
E-post: info@varcise.se
KVK: På begäran
Momsregistreringsnummer: På begäran
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, skall det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren kan läsas i näringsidkarens lokaler och att de på begäran snarast möjligt kommer att sändas kostnadsfritt till konsumenten.
Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får texten till dessa allmänna villkor, trots vad som sägs i föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg innan distansavtalet ingås på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra den på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan konsulteras elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att sändas till konsumenten elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, ska punkterna 2 och 3 gälla i tillämpliga delar, och i händelse av motstridiga allmänna villkor får konsumenten alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis skulle vara ogiltiga, skall återstoden av avtalet och dessa allmänna villkor fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga skall omedelbart genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens innebörd och syfte.
Situationer som inte föreskrivs i dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Oklarheter avseende tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra Allmänna Villkor ska tolkas "i enlighet med andemeningen" i dessa Allmänna Villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, måste detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet kan komma att ändras. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna utvärdera erbjudandet på ett adekvat sätt. Om entreprenören använder bilder, är dessa en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte vara skäl för ersättning eller upplösning av kontraktet.
Bilderna av produkterna är en trogen representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas är exakt samma som de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller information som gör det möjligt för konsumenten att se vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:
Priset inklusive skatter;
eventuella transportkostnader
Det sätt på vilket avtalet ingås och de åtgärder som krävs för detta;
Huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte;
Metoden för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;
Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
Nivån på avgiften för distanskommunikation, om kostnaden för att använda medel för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;
Huruvida avtalet arkiveras efter det att det ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;
Det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter som han lämnat enligt avtalet;
Eventuella andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;
De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder elektroniskt.
Distansavtalets minimilängd om det rör sig om en längre transaktion.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.
Särskilda extra tullklareringsavgifter och/eller importtullar ingår inte i priset och skall bäras av kunden.
Artikel 5 - Avtalet
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ska avtalet ingås vid den tidpunkt då konsumenten godtar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i det.
Om konsumenten har godtagit anbudet på elektronisk väg, ska näringsidkaren utan dröjsmål bekräfta mottagandet av godtagandet av anbudet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren får konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Näringsidkaren kan - inom den rättsliga ramen - kontrollera om konsumenten kan fullgöra sina betalningsskyldigheter och alla de fakta och faktorer som är viktiga för att distansavtalet ska kunna ingås på ett ansvarsfullt sätt. Om näringsidkaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, skall han ha rätt att avslå en beställning eller en ansökan eller att ställa särskilda villkor för fullgörandet och ange skälen till detta.
Näringsidkaren ska ge konsumenten följande information om produkten eller tjänsten skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan hållas tillgänglig för konsumenten på ett varaktigt medium:
1. Besöksadressen till näringsidkarens lokaler dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
2. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i tillämpliga fall, tydlig information om undantag från ångerrätten;
3. Information om garantier och befintlig kundservice;
4. De uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har tillhandahållit konsumenten dessa uppgifter innan avtalet fullgörs;
5. Villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är tillsvidare.
Vid ett löpande avtal ska bestämmelsen i föregående stycke endast gälla den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att de berörda produkterna finns tillgängliga i tillräcklig omfattning.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att upplösa avtalet inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Denna avkylningsperiod börjar dagen efter att konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats entreprenören har mottagit produkten.
Under avkylningsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer att packa upp eller använda produkten endast i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla medföljande tillbehör och, så långt det är rimligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har lämnat.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt måste han meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten bör göra detta i form av ett skriftligt meddelande/mejl. Efter att konsumenten har meddelat att han/hon vill utnyttja sin ångerrätt måste han/hon returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerats i rätt tid, t.ex. genom ett avsändningsbevis.
Om kunden efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 inte har uttryckt sin önskan att utöva sin ångerrätt eller inte har återlämnat produkten till näringsidkaren, är köpet ett faktum.
Artikel 7 - Kostnader i händelse av ångerrätt
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska denne stå för kostnaderna för att returnera varorna.
Om konsumenten har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att ångerrätten utövades. Detta gäller under förutsättning att varorna redan har återlämnats till näringsidkaren eller att avgörande bevis kan lämnas för att varorna har återlämnats i sin helhet.
Artikel 8 - Uteslutande av ångerrätt
Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för de produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren har klargjort detta i erbjudandet åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Uteslutandet av ångerrätten är endast möjligt för produkter:
1. som har skapats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
2. som tydligt är av personlig karaktär
3. som inte kan returneras på grund av sin beskaffenhet
4. som förstörs snabbt eller åldras;
5. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll;
6. för enskilda tidningar och tidskrifter;
7. för ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars förseglingar har brutits av konsumenten; och
8. för hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.
1. För logi, transport, gästfrihet eller fritidsaktiviteter som skall utföras på ett visst datum eller under en viss period;
2. vars tillhandahållande har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpt ut;
3. för vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset
Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom vid prisförändringar på grund av förändringar i momssatser.
Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har kontroll över, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att de angivna priserna är riktpriser ska nämnas i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har kommit överens om dem och:
1. de beror på lagstadgade bestämmelser eller förordningar; eller
2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prisökningen träder i kraft.
De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och sättfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera varorna till fel pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de rättsliga bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för andra än normala ändamål.
En garanti som ges av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet.
Defekta eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen rapporteras till näringsidkaren inom 14 dagar efter leveransen. Retur av produkterna ska ske i originalförpackning och i nyskick.
Entreprenörens garantitid är densamma som fabrikens garantitid. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen;
felaktigheten helt eller delvis beror på föreskrifter som staten har utfärdat eller kommer att utfärda beträffande typen av eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 - Leverans och utförande
Företaget kommer att vidta största möjliga försiktighet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företaget.
I enlighet med bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar snabbt och senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har kommit överens om en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras eller endast kan utföras delvis, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter beställningen. I detta fall har konsumenten rätt att upplösa avtalet utan kostnader och rätt till eventuell ersättning.
I händelse av upplösning i enlighet med föregående stycke ska entreprenören återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter upplösningen.
Om det inte är möjligt att leverera en beställd produkt, kommer entreprenören att sträva efter att hitta en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsvaror. Kostnaderna för returförsändelsen ska bäras av entreprenören.
Risken för skada på och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till dess att produkterna överlämnas till konsumenten eller ett ombud som utsetts i förväg och som näringsidkaren fått kännedom om, om inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 - Tidsbestämda transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Avtalstid
Konsumenten får när som helst säga upp ett tillsvidareavtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den tidsbegränsade perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten får säga upp de avtal som avses i föregående punkter:
upphöra när som helst och inte vara begränsade till att upphöra vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
avslutas åtminstone på samma sätt som de avslutades av honom;
alltid avslutas med samma uppsägningstid som uppdragstagaren har fastställt för sig själv.
Förlängning
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tillhandahållande av tjänster får inte underförstått förnyas eller förlängas för en bestämd tid.
Med avvikelse från föregående punkt får ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter genom tyst medgivande förlängas med en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid utgången av förlängningsperioden med högst en månads uppsägningstid.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster får förnyas genom tyst medgivande på obestämd tid endast om konsumenten kan säga upp det när som helst med högst en månads varsel, och med högst tre månaders varsel om avtalet avser regelbunden, men mindre än månatlig, leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter som en del av ett introduktionsabonnemang (prov- eller introduktionsabonnemang) får inte förlängas tyst och ska automatiskt upphöra att gälla när prov- eller introduktionsperioden löper ut.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter utgången av ett år med högst en månads uppsägningstid, om inte rimlighet och skälighet förhindrar uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. När det gäller avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa efter det att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart underrätta entreprenören om eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts.
I händelse av att konsumenten inte betalar har entreprenören rätt att debitera de rimliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg, med förbehåll för lagstadgade begränsningar.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas till entreprenören inom 7 dagar fullständigt och tydligt beskrivet efter att konsumenten har hittat bristerna.
Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar efter mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, ska näringsidkaren svara inom 14-dagarsperioden med en bekräftelse på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas i godo uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål upphäver inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger något annat.
Om ett klagomål anses vara motiverat av entreprenören, kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister
Endast nederländsk lag är tillämplig på avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för. Även om konsumenten är bosatt utomlands.